Wednesday, October 12, 2011

Theodosius I Suuri

Otsikko: Konstantinopoli sarja - Theodosius I Suuri
Viestejä yhteensä: 40
Keskustelu aloitettu: 17.11.2007 06:05
Viimeisin viesti: 24.11.2007 21:34

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 06:05
Kerron tällä palstalla, kuinka usko Jeesukseen Kristukseen vakiintui Rooman viralliseksi uskonnoksi.

En lakkaa ihmettelemästä sitä.

Kaukana Rooman pääkaupungista ja vallan kahvoista elää kaikessa hiljaisuudessa mies, perheen vanhin lapsi. Hän ei herätä sen suurempaa huomiota, tekee puusepän töitä isänsä verstaassa Nasaretin kaupungissa.

Sitten Galilean mies lähtee kiertäväksi opettajaksi, kutsuen seuraansa muutaman kalastajan, tullimiehen, poliittisen hurjapään.

Hänen perheensä ajattelee murheellisena miehen menettäneen järkensä, ja koettavat kutsua hänet takaisin kotiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 06:08
Noin kolmen vuoden ajan Galilean mies kiertää kyliä ja kaupunkeja opettaen. Kerran pari Hän käy pääkaupungissa Jerusalemissakin asti, jossa on Jumalan temppeli.

Roomalainen maaherra Pontius Pilatus joutuu hankalaan tilanteeseen, kun tämän miehen omat uskonnolliset ja poliittiset johtajat pyytävät surmaamaan hänet.

Kätensä pesten Pilatus siihen suostuu ja tuo Galilean mies teloitetaan julmasti Golgatalla, lähellä Jerusalemin kaupunkimuureja.

Mitään sen kummempaa tuskin roomalaiset osasivat tuosta ajatella, ja juutalaisen kansan johtajat katsoivat päässeensä kiusankappaleesta eroon.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 06:13
Ikuinen Rooma jatkoi elämäänsä tietämättä kaukaisen provinssin mitättömästä tapahtumasta, taas yhden kapinallisen teloittamisesta.

Näitä kapinallisiahan oli Spartacusta myöten tapettu ristiinnaulitenkin tuhansia. Saatika sitten muilla keinoin.

Voimapolitiikka jylläsi, keisarit odottivat jumalallista palvontaa, veivät voittamattomat rautaiset legioonansa milloin minnekin levottomuuksia ja kapinointia hillitsemään.

Mutta ei kulunut kuin kolmesataa vuotta, kun tuo Galilean mies oli kaikkien puheenaihe Rooman pääkaupungin kaduilla ja pitkin provinsseja.

Rooman keisarin äiti matkusti Jerusalemiin rakentamaan tuolle häpeällisesti teloitetulle galilealaiselle komeimman keisari-mausoleumin, mitä siihen aikaan osattiin tehdä.
Samantapaisen kuin keisari Maximinianuksen mausoleumi Roomassa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 06:15
Tuon hurskaan naisen ainoa poika, keisari Konstantinus Suuri, lopetti kuin seinään galilealaisen seuraajien vainoamisen koko suuressa valtakunnassa.

Kunnioituksesta Galilean miestä kohtaan keisari kielsi ristiinnaulitsemisen kapinallisten teloittamistapana.

Keisari antoi maalata galilealaisen merkin, labarumin, mahtavan armeijansa kypäriin ja kilpiin.

Vuonna 313 hän antoi keisari Liciniuksen kanssa määräyksen, jolla verisesti vainottu usko Kristukseen tuli luvalliseksi koko Rooman valtakunnassa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 06:20
Vuonna 391 usko galilealaiseen tuli koko suurvallan ainoaksi viralliseksi uskonnoksi keisari Theodosius I Suuren määräyksestä.

Noin 360 vuotta Golgatan ristin pystyttämisen jälkeen usko galilealaiseen oli hänet surmanneen valtion ainoa virallinen uskonto.

En lakkaa tätä ihmettelemästä.

Kedon kukista ja taivaan linnuista puhunut galilealainen, joka osoitti rakkautta elämässä epäonnistuneita, yhteiskunnan rakenteista pudonneita, langenneita syntisinä tuomittuja kohtaan, voitti rautaisen, miehekkään Rooman sisältäkäsin.

Rakkauden valtava voima keisarin hevosia ja miehiä vastaan.

On muitakin valtakuntia, jotka ovat luulleet ihmisen voimalla ja älyllä kukistavansa tämän galilealaisen hallinnon.

Ihan tässä meidänkin elinaikanamme olemme sellaista saaneet idässä nähdä
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 21:30
rupean tässä hiljalleen purkamaan Theodosiuksen tarinaa.

jos olet aiheesta kiinnostunut, neuvoisin katsomaan mitä ihaninta kuvaa Theodosiuksen missoriumista

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Missorium_Theodosius_whole.jpg

tämä aivan upea aarre, vuonna 1847 Almendralejosta läheltä Méridaa löydetty hopeinen lautanen, mielestäni aivan huokuu Theodosiuksen ajan tärkeyttä Jumalan valtakunnalle ja Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkolle.

sekä vahva resoluutioinen valokuva että tuon hopeaan luodun taideteoksen monet yksityiskohdat tuovat Theodosiuksen ajan ihmiset elävästi silmiemme eteen.
 
 Kirjoittanut: mama, 17.11.2007 21:36
Onpa huikea esine!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 17.11.2007 21:47
eikö olekin aivan fantastinen.

15 kiloa hopeaa!

maailmassa on säilynyt ainoastaan 19 tällaista keisarin juhlaa esittävää hopeaesinettä, lautasia, kuppeja ja maljoja.

Tämä halkaisijaltaan 74 cm oleva lautanen on niistä ehdottomasti upein.

Konstantinus II ns. Kerch missorium on suurena aarteena Talvipalatsissa Pietarissa. Varsin vaatimaton Theodosius I lautaseen verrattuna.

Valentinian I missorium Genevessä, Sveitsissä ei ole alkuunkaan samaa tasoa, kuin tämä Konstantinopolissa tehty lautanen.

Tämä esine on pystytty ajoittamaan hyvin tarkkaan, se juhlistaa Theodosiuksen 10 onnellista hallitusvuotta Tessalonikiassa syyskuun 387 - huhtikuun 388 välisenä aikana.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 07:00
Suuri lautanen, eräs antiikin ajan Rooman kultasepäntaidon hienoimmista näytteistä, on monella tapaa merkittävä.

Erityisen mielenkiintoinen se on kristillisen kuvataiteen kehityksen kannalta.

Kaikkien kolmen keisarin, Theodosiuksen, Valentiniuksen ja Arcadiuksen, pään ympärillä on halo eli valokehä.

Tästä kehästä tuli myöhemmin kirkkotaiteessa pyhimyksen merkki.

Theodosius on kuvattuna keskellä muita suurempana keisarilliseen traditio legis tyyliin.

Tästä aiheesta tulee kirkkotaiteeseen "Majesteettinen Kristus", kuninkaallisen hallitsijan tavoin istumassa kuvattu Jeesus, myös viimeisen päivän Tuomari.

Siis alkujaan Rooman keisarillinen henkilökuva tyyli Herraamme Jeesusta Kristusta ylistämässä!
MikkoL:
Firentsen mestarin Kristus 1300-luvulta on tästä erinomainen esimerkki
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Florentinischer_Meister_um_1300_001.jpg
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 07:07
Theodosiuksen missorium antaa myös "valokuvan" tuon ajan hallitsijoiden vaatetuksesta, josta paljon on säilynyt ortodoksisen kirkon piispojen ja pappien liturgisissa asuissa.

Kuvassa keisarien tukat on laitettu huolellisesti ja tiukasti ja koristeltu helmin ja otsarivan kanssa.

Vaatteiden koristelut kertovat heidän arvostaan, ja henkivartijoiden kauniit vaatteet ovat selvästi nähtävissä.

Hauskoja ovat myös siivekkäät palvelusta tekevät pojat, putti, joiden taustalla on Eros tai Amor.

Renesanssiajan taiteessa etenkin Rubensilla näistä tuli kerubeita, pikkuenkeleitä, joita yhä tänään nähdään taiteessa ja joita lapset mielellään kiiltokuvina keräävät.
MikkoL:
suloinen kerubi (alkujaan siis putti)

http://3d-decoupage.com/images/1257_1193_Cherub_left_Pg18_WEB.jpg

 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 11:35
Jäin miettimään tuota pikkuenkeliä kun huomasin sinun käyttäneen sanaa putti, kun omassa suussani putto kuulosti tutummalta. Ja löytyihän tuohon wikistä selitys:

Derivation of word

The word putto is Italian singular male; the plural is putti. One never speaks of putta, which would be the female version. (That word is short for puttana, which means "slut.")

In early modern Italian, the word simply meant "child"; today it's used only in this specific meaning.

In descriptions of art, some of the first known references to the word are in Vasari (Lives of the Artists, 1550/68).

In European Portuguese, the word "puto" is a rough word for "kid" (male).

In Spanish and Brazilian Portuguese, "puto" is a pejorative word for male prostitute.

Application of word over time

It seems to have developed its application as a specific term in art history only during the modern period.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 11:54
ouch, tuon putto sanan kanssa täytyy olla tarkkana liikkuessaan maailmalla, tai voi tulla silmä mustana kotiin vaikka luuli kehuvansa toista kerubiksi.
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 13:02
Ts. feminiinimuodon, putta, kanssa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 14:29
no portugalia puhuvissa maissa, Brasiliassa, taitaa tuo maskuliinimuotokin olla vähän niin ja näin antamasi selvityksen perusteella

uh, täytyy tästä lähtien olla nettiruukussa tarkempi italian kanssa ettei tule paljon tällaisia huomautuksia kielioppivirheitäni.

no kun pyytää arvostelua niin ei pidä loukkaantua, kun sitä ansaitusti saa...
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 14:40
Erityisesti italian...

;-)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 15:04
kuulen nolona jo korvissani leppoisan kahvipöytäkeskustelun:

"ajattele, että se mikkoL:kin meni kirjoittamaan että suloinen kerubi (alkujaan siis putti)"

"voi hyvänen aika, ei voi olla totta, että putti. eikö kukaan edes oikaissut putte possun nimipäiviä, tuohan on selvästi monikkomuoto?"

"olisin oikaissut, tietysti, mutta mama kerkisi ensin. ottaakohan nyt opiksi, ettei mitä tahansa kirjoittele näille palstoille"

"tuskin... vaikuttaa huolimattomalta kirjoittajalta, joka kaunista italiankieltä noin pahoinpitelee"

"puto-si kärryiltä kait"

ja molemmat ryystävät kahvia hymyillen toisilleen ilkikurisen kerubin lailla...
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 15:26
Ei kait sulla sentään ole salakuuntelulaitetta. Just noin täällä just pohdittiin. Ja vähänkös olin leuhka kun sain Mikkoa oikaistua. Muhikoon nyt liemessään.

:-b
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 15:27
Mutta ottaahan se joskus koville...
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 15:36
Wikin perusteella kyllä taitaa olla turvallisinta käyttää tuota monikkomuotoasi, ei tule naisia sen kummemmin kuin miehiäkään loukattua.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 15:48
kiitos hauskasta tuuletuksesta!

Theodosiuksen upeassa taideteoksessa noita p... mitä ne nyt ovatkaan... on monta, joten siellä putti on kohdallaan.

putto renesanssiajan kerubi on sen sijaan sanan merkityksen muuttumista.

Raamatussa kerubi on näet hyvin juhlava henkiolento monine siipineen, Hesekiel heitä kuvaa. Liitonarkkua suojasi kaksi kultaista kerubia.


Theodosiuksen missoriumin putti ovat sen sijaan pakanallisen Rooman perintöä, tunnemme kaikki hyvin tuon nuolia ampuvan Amor tai Eros kaverin siipineen.

renesanssitaiteen kerubi on siis Amor eikä Raamatun kerubi.

tulikohan tuo nyt oikein??
 
 Kirjoittanut: mama, 20.11.2007 15:51
En aio tarkistaa wikistä, luotan sanaasi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 15:53
amor on viralliselta roomalaiselta nimeltään cupid

hän on eroottisen rakkauden ja seksin jumala, villi pikkukaveri joka ampui nuoliaan ihmisiin yllättäen, saaden aikaan palavaa ihastumista ja rakastumista kuin tyhjästä...

kuva sydämen läpäisemästä nuolesta universaalina rakkauden symbolina tulee tästä roomalaisten Cupido eli Amor joka on kreikkalaisten Eros, josta sana erotiikka.

sanovat, että cupidon palvonta oli yhtä vankkaa ja kulki käsi kädessä Venuksen palvonnan kanssa.

tämä ei ollut joku pikku kultti.

Venuksen palvontaan omistautuneiden Vestan neitsyeiden siirtämin pois valtion palkkalistoilta piispa Ambrosiuksen vaikutuksesta oli eräs tärkeä askel Rooman siirtyessä kohti kristinuskoa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 20.11.2007 15:55
no taas meni pieleen.

cupid on englantia

omalla kielellään latinaksi tuo lemmen jumaluus oli niemltään Cupido.
MikkoL: p.o. nimeltään
aika lähteä kahville, kun suomikin noin takertelee
 
 Kirjoittanut: Abe, 21.11.2007 00:05
Hauska juttuketju. :-)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 10:31
Theodosius on ihminen, sellainen kuin sinä ja minä, ja hän syntyi tammikuun 11. 347 Coca nimisessä kaupungissa Segovian lähellä keski-Espanjassa. Hänen äitinsä nimi oli Thermantia.

Hänen isänsä, Theodosius Vanhempi (k.375) oli korkea arvoinen upseeri, come, ja tämän tärkeän dynastian kantaisä. Saatuaan ensin hallintaan Brittein saarilla 368 nousseen kapinan.

Donatolaisiin kuulunut berberi Firmus nousi vuonna 372 valtaan Mauretaniassa afrikkalaisten joukkojen turvin ja julisti itsensä Rooman keisariksi Valentinianin sijaan. Firmus surmautti Nikaian uskoa tunnustavat Rusuccurun asukkaat.

Theodosius sai tehtäväksen kukistaa kapinan ja torjui Firmuksen rauhantarjouksen. Verisen ja raskaan taistelun jälkeen Firmus surmasi itsensä 375, ettei joutuisi vangiksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 10:38
Mutta nyt näiden suurten voittojen jälkeen Theodosiuksen isälle tapahtui jotain ikävää, josta ei historiassa ole oikein tarkkaa tietoa.

Roomalaiset pidättivät yllättäen voittoisan kenraalinsa, Theodosius Vanhemman, ja hänet vietiin Kartagoon. Siellä tämä etevä ja korkea-arvoinen sotilas jostain syystä teloitettiin vuonna 375.

Asia on hyvin merkillinen. Hänen perheensä siirtyi asumaan turvaan Galiciaan Espanjan kaakkoiseen kulmaan. Vain neljä vuotta myöhemmin hänen poikansa kutsuttiin Konstantinopoliin ja asetettin 32 vuoden ikäisenä keisariksi tammikuun 19.379 nimellä Theodosius I.

Historiassa hänet siis tunnetaan nimellä Theodosius I Suuri.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 10:48
Uteliaisuus herää tuommoista kuullessa, mitä ihmettä tapahtui kohtalokkaana vuonna 375?

Olemme aiemmin Rooman tuhosta ja Alarikista puhuessamme keskustelleet kolmesta tuon ajan keisarista, uljaasta Valentinian I (364-375)

hänen vähemmän uljaasta veljestään, itä-Rooman keisari Valens (364-378), jonka aikana Rooman sotilasmahti murtui Adrianoplen katastrofissa.

länsi-Rooman keisari Gratian (359-383), jonka aikana piispa Ambrosius alkoi jo vaikuttaa Milanossa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 11:01
Onko näissä valtakuvioissa mitään palaneen käryä?

1. Vahva tuleva keisariehdokas Theodosius Vanhempi vangitaan ja teloitetaan vuoden 375 alussa.

2. Loistelias Valentin I kuolee yllättäen aivoverenvuotoon saman vuoden lopulla, 17. marraskuuta 375.

3. Pannonian armeija julistaa 375 Länsi-Rooman keisariksi Valentinian I ja hänen toisen vaimonsa Justinan nelivuotiaan poikalapsen nimellä Valentinian II (s. 371 - k. 392).

4. Valentinian I ja Maria Severan vanhin poika, sydämen kristitty Gratian (375-383) on myös lännessä keisarina ja pitää todellista valtaa. (Hän pelleili julkisuudessa goottien kanssa Adrianoplen katastrofin jälkeen niin, että armeija järjesti hänet pois päiviltä)

Kehittelemäni utelias kysymys on, liittyikö Theodosius Vanhemman teloittaminen kamppailua suurvaltion vallasta?

Vai miksi hänet surmattiin?
MikkoL:
Maria Severa oli Valentinian I ensimmäinen vaimo, joten Gratian oli laillinen vallanperijä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 11:12
voi olla, että näillä ei ole yhteyttä, ja että Theodosius Vanhemman teloittamisen taustalla on jotain muuta, kuin taistelu Rooman vallasta. (täytyy koettaa selvitellä)

Adrianoplen katastrofi elokuun 7. 378 maksoi Itä-Rooman keisari Valensin hengen, eikä edes hänen ruumistaan ole noista metsistä koskaan löydetty.

Gratian päätti nyt asettaa Valensin sijalle Itä-Rooman keisariksi Theodosius Vanhemman pojan, Espanjan Galiciassa oleskelevan Theodosiuksen.

Yhdessä nämä kaksi, Gratian ja Theodosius, pistivät gootit kuriin (Goottilaiset sodat 376-382).

Gratianin surman jälkeen 383 Theodosius I ja Valentinian II, hänen nuorempi veljensä pitivät Itä- ja Länsi-Rooman valtaa.

Kun keisari Valentinian II hirtetty ruumis löydettiin toukokuun 15, 382, Theodosius I Suuri tuli lyhyeksi ajaksi koko Rooman keisariksi.

Hän on viimeinen hallitsija, jolla on ollut Rooma kokonaan vallassaan. Hänen jälkeensä ero oli lopullinen ja pian Länsi-Rooma sitten kukistui.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 17:38
no löytyihän se vastaus ongelmaan nimeltä vuosi 375.

ongelman korkin avasi Irlannista Cork yliopistosta antiikin historian laitoksella nuori latinan kielen ja Rooman historian opettaja ja tri David Woods.

Irlannin kielellä (Gaeilge), joka on valtion ensimmäinen kieli ja EU:n virallisten kielten joukossa tuon yliopiston nimi on

Coláiste na hOllscoile Corcaigh
MikkoL:
David Woodsin kuva kun hän saa tutkijan palkinnon. Korkeaotsainen ja paljon kirjoittanut nuori irlantilainen!

http://www.ucc.ie/acad/classics/woods.html
 
 Kirjoittanut: mama, 24.11.2007 17:52
Ja?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 20:48
Laitan tähän David Woodsin selityksen kahdesta syystä.

Ensinnäkin selitys on minusta järkevä ja uskottava.

Toiseksi, toivon että sen lukiessasi huomaat, että nettiruukustata on yllättävän monenlaista hyötyä. Havaitset toivottavasti iloksesi, että tämä forum auttaa sinua esimerkiksi lukemaan helpommin irlantilaisen yliopiston klassisen historian laitoksen erikoistutkijan tekstiä myöhäisen antiikin keisarien historiasta...

onhan sekin jotain. Varsinkin kun on kyseessä kristinuskon historian. Kristuksen kirkon ratkaiseva taitekausi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 20:51
Daniel selittää ensin, miksi Theodosius joutui yllättäen lähtemään Caocan tilalleen pois tärkeistä tehtävistä.

Sen jälkeen hän antaa tältä taustalta selityksen vuoden 375 tapahtumille.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:01
The answer to the mystery surrounding Theodosius' forced retirement lies in Ammianus' description of a severe defeat which Sarmatian raiders inflicted upon Roman forces in the province of Valeria in late 374 when they almost annihilated a legio Moesiaca, i.e. a legion from Moesia, and a legio Pannonica, i.e. a legion from Pannonia.

These legions had been sent to intercept a party of Sarmatians who had been pursuing a senior Roman officer named Aequitius deep into Roman territory, and would undoubtedly have triumphed had they acted together. But they failed to co-operate, and their quarrelling allowed the Sarmatians to catch them unprepared, defeating the legion from Moesia first, then the legion from Pannonia.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:02
Valentinian's reaction to this defeat can best be judged from his reaction to an earlier defeat which the Alamanni had managed to inflict on his forces in Gaul during the spring of 365. He sought out those who had been the first to turn and run before the enemy and blamed them for the subsequent defeat. He ordered the unit in question - the Batavi - to be stripped of their weapons and sold into slavery, and it took the whole army to persuade him to relent.

In this instance, the first of the two units to break and run had been the legion from Moesia. Hence Valentinian would have held their commanding officer responsible for the wider defeat, and, as the dux Moesiae Primae, Theodosius was the officer ultimately responsible for this unit. Hence Valentinian dismissed Theodosius and sent him home to Cauca in Spain in the same manner, and for the same reason, that the emperor Constantius II had dismissed Valentinian himself in 357, or the magister equitum per Gallias Marcellus in the same year. He had found him guilty of cowardice.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:03
The best explanation for the death of Theodosius the Elder is that he had tried to intervene on behalf of his son, and Valentinian had had him executed as a result, most probably during the early new year of 375.

His son regained his commission within the army only following the death of Valentinian himself on 17 November 375. He seems to have obtained a position similar to that which he had originally held at his dismissal, that of dux Valeriae perhaps. He campaigned against the Sarmatians again in 376, during which he was promoted as the magister militum per Illyricum.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:04
He remained as magister militum per Illyricum from 376 until 19 January 379 when the western emperor Gratian appointed him to succeed his eastern colleague Valens who had been killed at the Battle of Adrianople on 9 August 378.

The fact that Gratian chose him as his new colleague does not necessarily mean that he enjoyed a particularly good reputation as the best general of his day. Gratian had effectively been forced to choose him since he seems to have been the most senior officer of Roman birth available to him at the time.
MikkoL:
http://www.roman-emperors.org/theo1.htm#N_7_
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:13
Jos et ennätä tuota kaikkea lukemaan, tässä vielä pähkinänkuoressa tri Daniel Woodsin teoria.

Keisari Valentiniaan koski kipeästi kahden legioonan tuhoutuminen taistelussa sarmatialaisia vastaan Valerian maakunnassa.

Hän halusi rangaista yksikköjä, jotka olivat ensimmäisenä kääntyneet pakoon ja näin aiheuttaneet karvaan tappion. Moesialaisten legioonasta vastasi Theodosius, ja hän joutui luopumaan asemastaan ja lähtemään keisarin vihan tähden kotiin.

Hänen isänsä, Theodosius Vanhempi, yritti puhua poikansa puolesta, mutta keisari raivostui tästä vielä enemmän ja antoi vangita ja teloittaa etevän kenraalinsa.

Sinne Theodosius olisi jäänyt Atlantin rannoille Espanjaan emmekä tietäisi hänestä juuri mitään. Mutta keisari itse kuoli vielä samana vuonna, ja Gratian kutsui tutun miehen apuun kun gootit hääräsivät vähän jokapaikassa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 24.11.2007 21:20
tarkistin varmuudeksi vielä tuon, Espanjan kaupunki Caoca eli nykyinen Coca, jossa Theodosius vietti lapsuutensa ei ole yhteydessä juomaan Coca Cola.

Coca ja Coca ovat samalta kuulostavia, mutta jälkimmäinen on etelä-Amerikan intiaanien nimi kasville, jota he pureksivat. Se on alunperin kaiketi tarkoittanut yksinkertaisesti "kasvi".

Coca on suomeksi tunnetun kokaiinin lähde.

Ja todellakin, aluksi joskus 1800-luvun lopulla Coca Cola juomassa oli tietääkseni mukana aivan vähän kokaiinia ja siitä kai nimi. Virkistävä aine jätettiin juomasta kuitenkin varsin pian pois ja se meni silti aivan hyvin kaupaksi.
 
 Kirjoittanut: Rannanjärvi, 24.11.2007 21:34
Korian näkööstä kattella tua englanninkiäli. :-)

No comments:

Post a Comment